Editia curenta

Ambasador în România


„Ambasador în România”, cartea de interviuri coordonată de bunul meu prieten Alexandru Răducanu, este de un interes major pentru noi ca cititori români, din cel puţin două puncte de vedere. În primul rând, asemeni călătorilor străini din secolul XIX care băteau Ţările Române şi care ne-au lăsat o descriere importantă a felului în care arăta România la acea vreme, ambasadorii intervievaţi de Alexandru Răducanu ne aşează în faţă o oglindă a României secolului XXI. Parcurgând interviurile, poate cel mai surprinzător aspect este acela al diferenţei de percepţie între ambasadorii care vin din ţări foarte îndepărtate României, cum este Malaysia, sau ţări proaspăt ieşite din conflicte, cum este Irakul, şi ambasadorii unor ţări cu care România se învecinează geografic sau cu care are schimburi culturale şi economice susţinute. Dacă pentru ambasadorii Irakului, Marocului, Peruului, Tunisiei sau Malaysiei, România este o ţară frumoasă, cu o infrastructură predominant bună, oameni educaţi şi forţă de muncă bine pregătită, pentru ceilalţi, fie că sunt din Europa, India, America sau Israel, România este o ţară a contrastelor, o ţară cu un potenţial uriaş dar cu nenumărate şanse ratate, o ţară cu resurse turistice importante dar cu servicii şi infrastructură nedezvoltate, o ţară cu forţă de muncă valoroasă dar încă necompetitivă, o ţară cu o piaţă mare şi atractivă dar cu o administraţie sufocantă şi descurajantă pentru investitori.

de Corina Vinţan, CEO Links Associates

 

 

În al doilea rând, cartea este importantă prin faptul că, dincolo de diplomaţia ambasadorilor intervievaţi, aceştia reuşesc poate mai bine decât o facem noi să identifice marile atuuri ale României: agricultura, turismul şi resursele umane. Şi pentru a exemplifica, citez din interviul cu fostul Ambasador al Norvegiei la Bucureşti, E.S. Øystein Hovdkinn, care spune: „Este o absurditate faptul că magazinele alimentare bio din Bucureşti vând în cea mai mare parte produse bio din Europa de Vest. De fapt, acesta este domeniul pe care aş paria dacă aş fi în locul decidenţilor români sau dacă aş fi investitor”.

 

În acelaşi timp, ambasadorii intervievaţi nu se sfiesc să ne arate unde ar trebui să lucrăm pentru a deveni o ţară competitivă şi atractivă: infrastructura, calitatea serviciilor, performanţa managerială, simplificarea birocraţiei şi reducerea corupţiei. Impresionant este şi interviul cu fostul Ambasador al Japoniei în România, Excelenţa Sa Kanji Tsushima, care atinge poate cel mai nevralgic aspect al unei Românii aflate într-o goană nebună după dezvoltare: individualismul şi lipsa încrederii sociale. Încrederea şi renunţarea la negativism sunt două îndemnuri pe care le primim şi de la fostul ambasador al S.U.A., Nicholas Taubman, care ne spune simplu dar foarte adevărat: „Trebuie să învăţaţi să vindeţi România”, ceea ce înseamnă în primul rând o mai mare încredere în calitatea produsului care se numeşte România.

 

Pe de altă parte, momentul în care au fost făcute majoritatea interviurilor este unul foarte important. Anul este 2007, imediat după intrarea României în UE. Şi dacă nu suntem convinşi deja că intrarea României în UE a fost o etapă crucială în istoria noastră recentă, relatările ambasadorilor din această carte ar trebui să ne convingă. La nivel simbolic şi practic, intrarea în UE şi acceptarea României în Alianţa Nord-Atlantică au însemnat recunoaşterea ca stat democratic, angajat pe un drum al reformelor sociale şi politice, ceea ce a avut consecinţe directe asupra creşterii schimburilor economice, România fiind creditată cu mai multă încredere şi cu o importanţă geostrategică mai mare în zona Mării Negre şi a Europei Estice.

 

În sfârşit, salut efortul lui Alexandru Răducanu de a reuni aceste interviuri în paginile unei cărţi, pentru că, citind această carte, publicul larg va fi mai familiarizat cu ceea ce presupune misiunea unui ambasador într-o altă ţară şi va înţelege mai bine miza unei misiuni diplomatice.


Articol publicat în revista The Marketer Nr. 41, 15 dec. 2011 - 15 fev. 2012



Curs valutar

1 USD = 3.8670 RON
1 EUR = 4.5965 RON

Newsletter

E-mail:

Vreau sa ma abonez
 

Diplomacy | Marketing | Advertising | Media & PR | Entrepreneurship | Business | Personal Journey | Technology
Leadership | Travel | Biz for Sale | Lifestyle | Startups | Intelligent Life | Debate | News | Money