Editia curenta

Gav 2.0. - creator si accelerator de continut


Lucian Georgescu este unul dintre cei mai respectati si admirati publicitari ai Romaniei. Scriitor, scenarist si  regizor, Lucian stie ca publicitatea este si trebuie sa fie mai mult decat observam noi la o prima vedere sau decat se vede din spatele marilor orgolii ale industriei. Potrivit lui, publicitatea trebuie sa fie precum tehnologia contemporana: inteligenta. Cu o experienta de peste 20 de ani in publicitatea locala, din care 10 petrecuti in propria agentie, Lucian este gata pentru o noua provocare: transformarea Gav in prima agentie locala acceleratoare de continut. 

- Care au fost cele mai importante momente ale agentiei de pana acum si de ce?

 

Cînd am plecat de la BBDO, după mai bine de un deceniu hiperactiv de advertising, nu mai vroiam să fac publicitate  – am înființat atunci – în 2003 - prima și singura  companie specializată în marketing cultural din România  – un falanster, e adevărat, dar ce utopie frumoasă. Spun utopie pentru că am ajuns în pragul falimentului dupa doi ani de existență, așa că am fost nevoit să iau pușca din cui și să ies pe stradă. Există un clișeu narativ în western, cel  al bătrânului cowboy, obosit, scîrbit, uitat, care trebuie să lupte din nou. Sunt cred cel mai bătrîn creativ român încă activ, așa că mă simțeam precum Kirk Douglas, obligat să las sticla de whisky, să mă spăl în hîrdău, să mă bărbieresc și să îmi pun hainele de duminică pentru a ieși în frig și gloanțe. In secvența finală din Butch Cassidy și Sundance Kid - unul dintre finalurile mele de film preferate - Redford îl întreabă pe Newman, atunci cînd sînt înconjurați la o hacienda de soldații mexicani înarmați pînă în dinți “Ce facem?” “Ieșim” zice Newman. Am ieșit. 

 

Anii care au urmat nu sunt neapărat glorioși, dar nici nu cred că mai aveau cum să fie. Ca să termin cu paradigma cinematografică, publicitatea autohtonă s-a metamorfozat și ea precum westernul de la Ford la Peckinpah: de la ideal la real, de la romantic la hiper-realism, de la eroism individual la  șarje puternice, cu sau împotriva maselor, depinde cum privești scena. Am continuat să fac publicitate la GAV, dar nu am renunțat la marketing cultural și la inovație permanentă - chiar dacă mai mic și mai ne-multinațional veteranul Lucian Georgescu are încă ceva important de spus în această meserie, iar din 2012 am trecut la versiunea GAV 2.0, adică am dat  o versiune  digitală filmului meu clasic.

 

- Cum se pozitioneaza si ce isi doreste sa fie Gav azi?

 

Gav este creator si “accelerator” de continut. O pozitionare imbatabila. Tinand cont de faptul ca aceasta pozitionare ne permite sa nu fim in competitie cu nicio agentie, ne oferim serviciile inclusiv agentiilor de publicitate si nu in ultimul rand clientilor care gasesc la noi solutia eternei probleme: “accelerarea” continutului pe care ei il detin in portofoliu – propriile produse si servicii.  Eu insumi am  fost  și rămîn un creator de conținut, nu de ambalaj. Din acest punct de vedere mai am multe de spus și asta mă reconciliează cu noile forme de comunicare. Digitale sau nu, virtuale sau palpabile, în benzi desenate sau  3D  poveștile nu mor niciodată. Și nici povestitorii. Iată de ce sînt fericit că după 20  de ani de când am intrat în publicitate mai am încă noutăți absolute pentru această industrie și multe povești de spus! GAV 2.0 este o alcatuire supla, flexibila, un altoi tanar pe un trunchi clasic, sanatos.  Online pentru noi nu inseamna decat o noua platforma pentru accelerarea continutului pe care il generam.

 

Ce inseamna si cum se declina mai exact ideea de content accelerator?

 

Cream si producem continut. Sau “acceleram” continut deja existent, il imbunatatim, il perfectionam, il multiplicam, il diseminam. Livram rapid si eficient, pe orice tip de platforma de comunicare, clasica sau new media, iata de ce oferta noastra de servicii trece dincolo de frontierele fizice ale tarii (vezi cazul Longanesi, editor italian pentru care producem o formă de filme B2B, booktrailers, format cu totul necunoscut și nefolosit la noi). Excelam insa in expresia audiovizuala a continutului, fiind o echipa de creatori vizuali in primul rand, facem continut editorial, broadcasting, cinema. Iar, pentru ca putem crea si produce cu costuri reduse si la calitate superioara, punctul nostru forte este reprezentat de web videos, de la zona cuminte pana la extrema virala. Adica toate nuantele, registrele, stilurile.

 

- V-ati axat destul de mult pe virale in ultimii ani. De ce consideri ca este o nisa de viitor si ce oferiti voi diferit de restul pietei?

 

În anii ‘90 publicitarii romani au fost obsedati de ideea sincronizarii cu Occidentul, iar în ultimii zece au devenit experţi în ambalaj. Comunicarea fără conţinut nu există însă, oricât de sclipitor ar fi ambalajul. GAV nu este „o altfel de agenţie de publicitate”, nici „o nouă agenţie digitală” sau o companie proaspăt vopsită în culorile noilor platforme de comunicare. La GAV facem ceea ce ceea ce ştim noi să facem cel mai bine: creăm, producem sau accelerăm conţinut, livrându-l în orice format, pe orice tip de suport, oriunde în lume. Peste jumatate dintre colegii mei sint cineasti. Viralul scapă oricărei definiții. La UNATC, în cadrul cursului meu de scenaristică de film am un seminar întins pe un semestru în care provoc studenții să definească scurt metrajul. 

 

Nici un teoretician sau practician nu a reușit însă să îl definească– deși există zeci de cărți de tipul writing a short film etc. -  cu excepția notabilă a lui Richard Raskin, chiar și acesta nefiind capabil să prindă în cușcă animalul straniu numit scurt metraj. Și aceasta, paradoxal, în cadrul unei dezbateri pe teritoriul școlilor de film, adevărate fabrici de scurt metraje - luați de guler un profesor de cinema și cereți-i definiția scurt metrajului - veți vedea cum se bîlbîie. 

 

De fapt formatul nu există pentru că el este dictat de distribuție – nu există un canal standardizat pentru scurt metraj, spre deosebire de cazul fratelui mai mare, lung metrajul, sau al surorii mai mari, TV drama sau formatul de televiziune. Același lucru se întîmplă cu viralul – o zvîrlugă în oceanul internetului – nu vei putea pune niciodată mâna pe el, sau dacă o vei face el va muri precum sirena adusă pe uscat. 

 

Spui ca nu trebuie sa uitam ca de fapt agentiile de publicitate reprezinta niste furnizori de servicii. De ce?

 

Cred ca notiunea de furnizor trebuie respectata. Nu este si nici nu trebuie sa fie o rusine sa fii furnizor de servicii. Noi furnizam continut creativ. Niciodata publicitatea nu o sa poata sa fie arta pentru arta, ci doar cel mult arta la comanda.  Iar discursurile clientilor sint doar exercitii de imagine: nu de “creativitate”  au ei nevoie, ci de solutii. Agentiile sint furnizori de solutii de comunicare puse in slujba unei activitati foarte pragmatice vinzarea de produse.

 

 - Ii lipseste pietei de publicitate actuala continut cu adevarat valoros? De ce crezi ca se intampla acest lucru?

 

Dezvoltarea digitalului reprezinta un potential enorm pentru content, cu bunele si rele acestui fenomen. Cred ca partea pozitiva este demolarea de pe soclu a televiziunilor si aparitia unei reale necesitati de continut de calitate care poate fi transmis eficient unor publicuri foarte bine tintite si definite, insa pe de alta parte internetul poate fi o groapa plina de laturi. Si este, de foarte multe ori…

 

-  In cei peste 20 de ani de publicitate, din care 10 la Gav, care sunt principalele "invataminte" pe care ti le-a oferit industria?

 

1. Viata nu incepe si nu se termina cu publicitatea. 2. Nimeni nu este de neinlocuit. 3. Singura datorie a oamenilor este sa fie fericiti, dar nu in detrimentul altora.

 

- Ce sfaturi le-ai da celor care se mai gandesc sa isi deschida azi agentie de publicitate?

Sa se gindeasca mai bine.

 

- Ai afirmat ca termenul de publicitate ar trebui revizitat, reluat in considerare. Cum l-ai defini tu azi?

 

E o definitie celebra a lui Mc Luhan data televiziunii – “guma de mestecat pentru ochi” – si care ramine valabila si pentru publicitatea de tip classic. Guma de mestecat virtuala nu face insa sens, iata de ce trebuie sa rumegam si idei, nu numai cauciuc. Publicitatea trebuie sa fie precum tehnologia  contemporana: inteligenta.

 



Curs valutar

1 USD = 3.9322 RON
1 EUR = 4.6400 RON

Newsletter

E-mail:

Vreau sa ma abonez
 

Diplomacy | Marketing | Advertising | Media & PR | Entrepreneurship | Business | Personal Journey | Technology
Leadership | Travel | Biz for Sale | Lifestyle | Startups | Intelligent Life | Debate | News | Money